Minulla oli mahdollisuus viettää kesällä 2024 kuukausi Australiassa ja oppia tuntemaan maata sekä ymmärtämään paremmin myös sitä miten voisimme kauppaa kehittää, kerätä tietoa maasta ja mitä voisimme sinne viedä Euroopasta sekä Suomesta. Australiahan on ainoa valtio, joka kattaa kokonaisen mantereen. Australian nimi tulee latinan sanasta australis, ’eteläinen’.
The Land Down Under, Aussien asuttama maa ja manner on todella kaukana - noin vuorokauden matkustamisen takana on suurin saarivaltio. Matkalla mietin moneen kertaa isoisoisääni Eilolan Erkkiä, joka käväisi Australiassa 7 vuoden ajan 1800-luvun lopussa, matka kesti silloin pitempään kuin vuorokauden! Kuukausien laivamatka oli silloin pitkä ja pääsinkin kulkemaan monessa kohdin hänen jalanjäljissään - kävin mm. syömässä Tumbulgumissa ravintolassa, jossa hän on todennäköisesti käynyt syömässä, koska asui aivan vieressä. Suomesta on ihmisiä muuttanut Australiaan jo 1800-luvulta lähtien, silloin se oli työperäistä maahanmuuttoa ja sinne muutettiin paremman elämän toivossa. Erkki tuli kuitenkin takaisin Suomeen, perheensä luo, mutta hänen veljensä August jäi maahan kasvattaen siellä suuren perheen. Kun miettii meitä nykyihmisiä, joilla kaikki tieto on saatavilla ja vuorokauden matkustamisen jälkeen ollaan jo täysin toisella puolella maapalloa, pitää ihailla sitä rohkeutta ja periksiantamattomuutta, jota esimerkiksi Erkillä ja Augustilla on ollut monien monien muiden siirtolaisten tavoin. Uskallettiin tehdä pitkiä ja vaarallisia matkoja, joissa olosuhteet olivat todella hankalia.
He löysivät matkansa päässä maan, joka omaa monipuolisen luonnon ja rikkaat luonnonvarat, joita Australia yhä tänäänkin hyödyntää. Australia tunnetaan kenguruista, koaloista, surffaamisesta ja upeista hiekkarannoista. Mutta mitä aussit voisivat ostaa Euroopasta ja Suomesta?
Tosiaankin Australia on iso ja maahan tullessaan kaikki lähes poikkeuksetta aliarvioivat maan välimatkat. Australiaa ei voi turistina nähdä parissa viikossa, joten ei sitä voi valloittaa bisneksessäkään vain yhdestä kaupungista käsin. Australia on otettava haltuun pala palalta tai löytämällä osavaltiokohtaiset kumppanit myymään juuri sinun tuotteitasi.
Älä ahnehdi Australian liiketoimintoja suunnitellessa. Tee tai teetä kotiläksyt ja mene sinne minne on järkevää.
Ensin on mietittävä missä Australia on itse hyvä ja mitä maa tuottaa ja vie?
Australia tuottaa enemmän uraania kuin mikään muu maa maailmassa. Australian tärkeimpiä vientituotteita ovat jalokivet ja jalometallit, vilja, liha, suola, rikki, kivi, sementti, epäorgaaniset kemikaalit, kasviöljyt, alumiini sekä optiset- ja lääketieteelliset laitteet.
Eli maassa on paljon kaivoksia ja maataloutta, joihin luonnollisesti tarvitaan tuotantokalustoa. Maata myös kehitetään ja siellä on käynnissä sekä käynnistymässä suuria hankkeita niin rauta- kuin maanteiden kehittämiseen, joten myös infran rakentamiseen tarvittavaa kalustoa tarvitaan.
Australian BKT:stä ainoastaan 5,7% saadaan valmistavasta teollisuudesta, jolloin esimerkiksi koneiden ja laitteiden myyminen on suuri mahdollisuus.
Australian oma vienti keskittyy eritoten Aasiaan, josta löytyy Australian viisi tärkeintä vientimaata. Myös Australian sijainti on ihanteellinen Aasian kauppakumppaneille. Vuonna 2015 Kiina ja Australia allekirjoittivat vapaakauppasopimuksen koskien luonnonvaratuotteita, kuten maataloustuotteita. Kysyntä sai Australiassa aikaan kaivosbuumin, ja Kiinaan on viety tämän seurauksena muun muassa kuparia ja rautaa.
EU:n ja Australian välinen vapaakauppasopimus on neuvotteluissa, joita on käyty v. 2018 alkaen. Vuonna 2023 Australia oli EU:n 21. suurin tavarakaupan kumppani, ja EU oli Australian kolmanneksi suurin kauppakumppani heti Kiinan ja Japanin jälkeen, mutta ennen Yhdysvaltoja.
Tuontimaiden kärjessä on Kiina, USA ja Japani kolmantena. Aasian maiden tuonnin määrä on noin 60 % koko tuonnin arvosta, Euroopan maiden osuuden ollessa noin 20 %.
Mistä Suomi tunnetaan Australiassa? Happiest Country in the World, Marimekko, revontulet, pohjoismainen minimalistisuus ja NATO-jäsenyys.
Suomesta on viety Australiaan viime vuosina esimerkiksi alkoholijuomia, myllyteollisuustuotteita, kalapakasteita, leipomovalmisteita ja maitotuotteita.
Jos katsotaan Suomen ja Pohjoismaiden näkökulmasta, niin alkoholeissa on kärjessä ruotsalainen Absolut listan ykkösenä, mutta suomalainen Tom of Finland löytyy myös markkinoilta. Lonkeroa on saatavissa, mutta ei kovin yleisesti, eikä paikallisista alkoholikaupoista. Arctic blue gin ja Salmiakki Koskenkorva löytyvät aina jostakin. Ausseista kaikki, jotka ovat lonkeroa maistaneet, ovat yllättyneet ja tykästyneet makuun.
Ruokaa, karkkia, hapankorppua ja näkkileipää viedään ja Moccamaster on pohjoismaisena näkyvissä sekä Iittala Marimekon ohella.
Sauna on todella yleinen ja suosittu Australiassa, se nähdään erityisenä, kiehtovana sekä ”super healthy” - saunaa tarkastellaan enemmän lukuisten terveysvaikutuksien näkökulmasta. Saunakiukaat ovat todella arvokkaita ja esim. Ikeassa on myös myynnissä pieniä sauna”koppeja”, joiden lämpötila nousee vain 60-asteeseen. Kaikki saunakiukaat julkisissa paikoissa olevissa saunoissa ovat pääosin suomalaisia.
Ikea myy myös glögiä, pipareita, piparimuotteja, piparitaikinaa, silliä yms. yleensä ruotsalaisia ruokia, mutta sieltä löytyy myös muutamia Suomi-tuotteita satunnaisesti.
Kone tekee paljon hissejä Australiaan ja itse näin myös Iisalmelaisen Normet-kaivoskoneiden huoltoauton ja huoltotiimin jäsenen. Asiakkaistamme mm. Reptail on myynyt tuotteitaan Australiaan Infran kehittämiseen.
Australialaiset rakastavat tukea pieniä yrittäjiä ja paikallisia tuottajia - tämä näkyy mm. olut-kulttuurissa: paikalliset pienpanimo-oluet pubeissa, paikallista/lähellä tuotettua viiniä ja siideriä. Asiakkaat tukevat ennemmin pienkahviketjuja kuin isompia ketjuja esim. Starbucksia. Halutaan tukea lähiyrittäjiä ja ostaa paikallisilta. Mikä yrittäjän näkökulmasta tarkoittaa, että ostetaan mahdollisimman paljon paikallista ruokaa ja leipomotuotteita. Weekend markets - viikonloppumarkkinat, jossa on esillä paikallisia yrittäjiä eri aloilta ja paikallista farmiruokaa, ovat todella suosittuja Australian kaupungeissa. Kulutustottumukset ovat hieman erilaiset kuin Suomessa - kulutus on suurta, on yleisempää käydä ulkona syömässä, harrastamassa, näkemässä kulttuuria tai tekemässä muita aktiviteetteja.
Australialaiset myös rakastavat kokeilla uusia asioita ja heitä kiehtoo kaikki uusi ja erilainen. Eurooppa nähdään ns. taikamaana, se on tuntematon tai ei niin tuttu isolle osalle väestöstä. Weekend Markets -tapahtumassa näkee aina paljon eri maiden ruokakulttuureja, käsitöitä, eri maiden paikallisia tavaroita ja nämä ovat todella suosittuja kojuja. Myös muiden maiden Australiassa sijaitsevat putiikit nähdään mielenkiintoisina, esimerkiksi ruotsalainen kahvila Fika, sisustuskauppa Nordic Fusion (Iittala, Marimekko), Tomi Björckin ravintola Sydneyssä.
*10. Töpseli ja netti - adapterit.
Via: Ceptics Australia Power Plug Adapter
— Juha Lahtinen,
Toimitusjohtaja, Osakas