Kriisi on tilaisuus uuden kasvun rakentamiselle. Siksi orastaviakaan kansainvälistymissuunnitelmia ei kannata jättää odottamaan parempia aikoja. Lue tästä, miten uuden markkinan avaus tehdään todeksi.
Onnistunut kansainvälistyminen voi rakentua vain vahvan perustan päälle. Siksi aluksi on koottava ymmärrys kohdemarkkinasta ja siitä, miten niillä kannattaa toimia.
Vakaalla pohjalla kotimaassa toimiva liiketoiminta on usein hyvä signaali potentiaalista kansainvälisillä markkinoilla. Liian usein aikaa ja resursseja tuhlataan kuitenkin vääriin toimenpiteisiin – toki voit investoida yli 100 000 euroa uuden vientimyyjän rekrytointiin, mutta kokonaan toinen asia on, onko se tavoitteidenne kannalta tehokasta.
Uusien markkinointimateriaalien teettäminen tai hyvänkään vientimyyjän rekrytointi ei ratkaise strategiaan ja kohdemarkkinan kannalta väärään liiketoimintamalliin liittyviä ongelmia.
Kansainvälistymisessä oikeasti olennainen tekeminen muodostuu kolmesta askeleesta.
Millaiseen markkinaan olemme menossa? Mitkä ovat pelin säännöt?
Onnistunut kansainvälistyminen voi rakentua vain vahvan perustan päälle. Siksi aluksi on koottava ymmärrys kohdemarkkinasta ja siitä, miten niillä kannattaa toimia. Uuden ymmärryksen rakentuminen tarkoittaa usein jopa perustavanlaatuisia muutoksia yrityksen strategiaan, bisneskonseptiin ja brändiin.
Miten erotumme uudessa markkinassa?
Kun ymmärrys on koossa, on aika jalostaa uuden markkinan vaatima tapa toimia. Kriittistä on myös varmistaa, että bisneksenne erottuu muista. Tehokkainta on testata tätä pilotoinnin ja palautteen keräämisen avulla.
Kenelle myydään, missä ovat asiakkaat ja kuinka toimimme tehokkaasti uusissa verkostoissa?
Uusi liiketoiminta on totta vasta, kun se tehdään näkyväksi. Oman myyntitiimin rinnalla korvaamaton apu on uuteen markkinaan viritetystä verkostosta ja valmiiksi kartoitetuista potentiaalisista asiakkaista.
Tutustu Export Makerin ja Branden uuteen GIB™ -palveluun, joka tekee kansainvälistymisen aloittamisesta nopeaa ja tuloksekasta.
Lue lisää: www.greatinternationalbusiness.com
Teksti: Annika Rantanen, Brande Oy