Messut Venäjällä – valmistautumalla onnistut

Pietarin uutta messukeskusta on odotettu pitkään ja hartaasti, ja viimein lokakuussa se näki päivänvalon. Vaikka Vasilin saaren 60-luvulla rakennettua Lenexpo-messukeskusta on aikojen saatossa laajennettu ja paikkailtu, niin tilat eivät ole sillä tasolla kuin nykyaikaisessa miljoonakaupungissa kuuluisi olla. Uusi messukeskus ”Super E” sijaitsee lähellä Pulkovon lentokenttää. Keskuksen logo – punainen nelisakarainen E-kirjain – symboloi keskuksen kolmea messuhallia ja kongressikeskusta, jotka arkkitehtuurisesti muodostavat nelisakaraisen E-kirjaimen.  Koska uusi keskus ei sijaitse ihan ydinkeskustassa, logistiset seikat on pystytty huomioimaan paremmin: lentokoneella saapuvat pääsevät paikalle helposti ja autoilijoille on tarjolla 4700 ilmaista parkkipaikkaa. Tapahtumien aikaan keskustasta (Moskovan valtakadulta) on järjestetty keskukseen ilmainen bussikuljetus.

Uusi keskus joutuu heti tulikokeeseen, kun perinteinen paperi- ja selluteollisuuden messutapahtuma PAP-FOR Russia testaa tilat lokakuun lopulla. Nelipäiväinen, joka toinen vuosi järjestettävä messutapahtuma kerää näytteilleasettajia yli 20 maasta.  On mielenkiintoista nähdä houkutteleeko tapahtuma tänä vuonna uusilla tiloillaan reilusti enemmän kävijöitä kuin pari vuotta sitten, jolloin messuilla vieraili jopa 6200 alan ammattilaista. Keitä Venäjän ammattimessuilla vierailee? Messutapahtumissa on edustettuna alan ammattilaiset koko toimitusketjun laajuudelta – valmistajat, jakelijat, maahantuojat, loppuasiakkaat, laitevalmistajat. Lisäksi alaan kuin alaan sopivat pakkausvalmistajat, mainos- ja viestintätoimistot, tiedotusvälineet ja paikallishallinto. Ammattilaisten lisäksi messuilla vierailee opiskelijaryhmiä sekä mummoja ja pappoja, jotka ovat erikoistuneet konvehtien sekä kynien keräämiseen. Messuilla kiertelee myös taidekaupustelijoita ja paikallisia Pelle Pelottomia, jotka innokkaasti kertovat omasta asiastaan häiriöksi saakka. 

Kaikki messuilla olleet tietävät, että messuviikot ovat fyysisesti ja henkisesti rankkoja koettelemuksia. Jatkuva hymyileminen ja innostunut esitelmöinti eivät tule enää niin luonnollisesti viimeisenä messupäivänä. Messuille osallistumiseen on oltava hyvät perustelut ja syynsä, jotta rahallinen panostus maksaa itsensä takaisin. Ennen oman messuosaston hankkimista kannattaa messuihin tutustua ensimmäisen kerran vierailemalla tapahtumassa, jotta saa käsityksen messujen hyödyllisyydestä omalle yritykselle. Osaston sijainti on äärettömän tärkeä seikka, koska ihmisvirrat liikkuvat messuilla tiettyjen pääväylien mukaisesti. Yleisesti voidaan todeta, että reunapaikat ovat huonoimmat ja mitä lähempänä keskiväyliä osasto sijaitsee, sen parempi.  Venäjällä juuri nuo reunuspaikat ovat kaikkein vaatimattomimpia ulkoisestikin – valkoiset seinät ja pari roll uppia pystyssä – ja niissä on edustettuina tyypillisesti ammattilehtiä ja yrityskatalogeja.

Messustatistiikan mukaan sekä näytteilleasettajien että vierailijoiden tavoitteena on uusien kontaktien saaminen. Tämän tavoitteen optimoimiseksi voi haluttujen yritysten tapaamiseen vaikuttaa markkinoimalla omaa messuosallistumista ja sopimalla messuille tapaamisia ennakkoon – ei kuitenkaan liian aikaisin, koska venäläiset täyttävät kalenteriaan lyhyellä aikajänteellä. Markkinoinnissa on hyödynnettävissä ilmaisiakin kanavia kuten omat venäjänkieliset www-sivut, linked in-verkosto, vkontakte jne. Lisäksi kannattaa ehdottomasti kutsua olemassa olevat venäläiset yhteistyökumppanit messuille kuulemaan uusista tuotteista ja palveluista. Tehokkaimpana keinona uusien kontaktien kutsumiseksi messuille näkisin valittujen potentiaalisten kumppaneiden kontaktoinnin yhteistyöehdotuksen kera, ensin lähestymällä heitä sähköpostitse ehdotuksen kera ja soittamalla perään.

Uusien kontaktien hankkimisen ohella messut ovat oiva paikka lanseerata uusi tuote tai tuotemerkki markkinoille sekä parantaa tuotteen tunnettuutta. Messuvierailijoiden aktiivisuudesta kilpailevat kaikki ja heidän kiinnostuksensa voi herättää olemalla erilainen.  Useilla messuilla Venäjällä vierailleena, minulle on jäänyt elävästi mieleen Moskovan kuljetusneuvomessuilta kansainvälinen yritys, joka käytti flyerien jakajina langanlaihojen mallikaunottarien asemesta uhkeita naisia, joiden haalareissa oli teksti ”kiinnostaako raskas tekniikka?”.

Hyvät ennakkovalmistelut, tarkkaan suunniteltu messuosasto ja aktiivinen edustus messuille – siinä resepti onnistuneeseen messuosallistumiseen.

JAA JUTTU

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Luitko jo nämä?

Juha Lahtinen Vientikillan puheenjohtajaksi

Export Makerin Senior Advisor Juha Lahtinen on valittu Vientikillan puheenjohtajaksi. Vientikilta on viennistä ja kansainvälistymisestä kiinnostuneiden yritysten vapaaehtoinen verkosto, ja se on toiminut 1990-luvulta lähtien alunperin

Lue lisää »

Tilaa uutiskirjeemme

ja saat jatkossa vinkkejä ja vientiuutisia suoraan sähköpostiisi

Haluatko kasvattaa yrityksesi vientiä?

Ota yhteyttä ja tehdään toiveistasi totta yhdessä.