Venäjällä suomalainen tuote ei puhu puolestaan

Venäjä on kuohuttanut viimeaikaisilla toimillaan koko maailmaa. Ministeri Alexander Stubb otti kantaa tilanteeseen sanoin ”Mielestäni raha on maailman paras rauhanvälittäjä”. Eri maiden toisiinsa limittyvät taloussuhteet ovat tärkeä osa rauhanomaisia suhteita ympäri maailmaa.  Niiden romuttumisesta kärsivät kaikki osapuolet.

Suomi hyötyy taloudellisesti Venäjän naapuruudesta – yritykset hakevatkin kilvan kasvua idän markkinoilta. Yksistään Pietarissa ja Moskovassa toimii yhteensä jo lähes 800 suomalaisyritystä.

Suomalaisia tuotteita ja palveluja pidetään Luoteis-Venäjällä erityisen laadukkaina. Sitä ne ovatkin. Kilpailu on kuitenkin kovaa, eikä pelkkä suomalaisuus riitä takeeksi menestymisestä. Suomalaisten täytyy myös kertoa omasta erinomaisuudestaan rohkeasti ja erottua muista markkinointiviestinnällä.

Venäjällä yksin tuote ei puhu puolestaan, vaan tuotteen puolesta on pidettävä ääntä. Puhutteleva markkinointiviestintä, joka ottaa huomioon venäläisen kulttuurin ja yhteiskunnan erityispiirteet, sekä henkilökohtaiset suhteet ovat avainasemassa.

Monitahoiset henkilökohtaiset suhteet ovat tärkeitä, mediaa unohtamatta. Moskovalaisen online-talousmedia Slon.ru:n päätoimittaja Andrei Gorjanov korostaa henkilökohtaisten suhteiden merkitystä Venäjällä. Hän kehottaa yrityksiä pitämään yhteyttä paikallismediaan ja suoraan toimittajiin.

– Jos haluaa saada tarinansa läpi Moskovan mediassa, on löydettävä siitä kiinnostuneita toimittajia, Gorjanov totesi Finnfactsin keskustelutilaisuudessa maaliskuussa.

Venäläisille toimittajille järjestettävien, Suomeen suuntautuvien mediavierailujen avulla yritykset voivat rakentaa ja vahvistaa brändiään ja näin kasvattaa myyntiä Venäjällä. Oikein valittujen laajalevikkisten talous- ja ammattimedioiden kautta yritys voi tavoittaa miljoonia omaan kohderyhmäänsä kuuluvia henkilöitä sekä b2b- että b2c-puolella.

Yrityksellä täytyy kuitenkin olla kiinnostava tarina kerrottavanaan huolimatta siitä, onko kyseessä pk-yritys vai suurempi toimija. Yritykset unohtavat usein viestinnän merkityksen kansainvälistymisprosessissaan.

Toimittajat ovat myös hyvin aktiivisia Venäjällä korostuneen vahvassa roolissa olevassa sosiaalisessa mediassa. Toimittajien yritysvierailuilla otetut kuvat leviävät heti Twitteriin, Facebookiin, VKontakteen ja Odnoklassnikiin sekä Venäjällä hurjaan nousuun lähteneeseen Instagramiin. Kaikki tämä lisää tietysti julkisuutta entisestään. Toimittajilla voi olla pelkästään Twitter-tileillään kymmeniä tuhansia seuraajia.

Suomalaisilla on hyvä maine Luoteis-Venäjällä. Venäjällä on kuitenkin korostuneen tärkeää, että tuote tai palvelu on tunnettu, koska venäläiset eivät halua ostaa tuntemattomia tuotteita. Meidän, vaatimattomien suomalaisten, haasteena on pitää melua itsestämme ja viestiä muille tuotteistamme aktiivisesti. Se palkitsee varmasti. Samalla tehdään ministeri Stubbin korostamaa rauhantyötä.

Katja Anttila
Communications Manager, Russia
Finnfacts, www.finnfacts.fi

JAA JUTTU

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Luitko jo nämä?

Juha Lahtinen Vientikillan puheenjohtajaksi

Export Makerin Senior Advisor Juha Lahtinen on valittu Vientikillan puheenjohtajaksi. Vientikilta on viennistä ja kansainvälistymisestä kiinnostuneiden yritysten vapaaehtoinen verkosto, ja se on toiminut 1990-luvulta lähtien alunperin

Lue lisää »

Tilaa uutiskirjeemme

ja saat jatkossa vinkkejä ja vientiuutisia suoraan sähköpostiisi

Haluatko kasvattaa yrityksesi vientiä?

Ota yhteyttä ja tehdään toiveistasi totta yhdessä.