Nordic Drones är ett företag som grundades 2013 och tillverkar drönare för exakt och krävande professionell ändamål samt erbjuder utbildning i användning av drönarutrustning. Företagets marknad omfattar för närvarande Finland, Norden, Europa och Asien.
INTERNATIONELL TILLVÄXTSTRATEGI SOM STÖD TILL BESLUTSFATTANDE
Samarbetet med Export Maker inleddes 2020, när Centralhandelskammaren i Mellersta Finland letade efter företagsmentorer för sparring med andra företagare. Juha Lahtinen och Pietari Sorri inledde samarbetsdiskussioner och Lahtinen agerade som kv-mentor för Sorri.
”Samarbetet har lett till en stark känsla av att jag inte är ensam, utan att jag har en expertpartner. Det har varit fantastiskt att få stöd på mentornivå och ständig sparring om internationell affärsverksamhet”, sammanfattar Pietari Sorri, VD för Nordic Drones, bakgrunden till samarbetet.
Entreprenörerna kom omedelbart överens om ett samarbete. Det första steget var att arbeta med företagets strategi genom att gå igenom företagets nuvarande situation, målgrupper, marknadspotential och internationella handelsmöjligheter. På så sätt utvecklades en internationell affärsplan och strategi.
”Exportstrategin och exportplanen behövde byggas upp från noll. Där var Juhas erfarenhet och förståelse för återförsäljarmodeller, val av segment och fokusering guld värt. Rådgivningen var perfekt anpassad till företagets storlek när det gäller mycket konkreta planer och åtgärder”, säger Sorri om strategiarbetet.
ÅTERFÖRSÄLJARNÄTVERK I BALTIKUM
Export Maker har bidragit till att öppna kontakter i Baltikum för identifiering, analys och urval av återförsäljare samt för att tillhandahålla bakgrundsinformation om återförsäljare. Marknadsundersökningar i olika länder har genomförts av Export Makers lokala teammedlemmar för att samla information om de verkliga målmarknaderna.
”Gruvbolag, städer och olika målgrupper i de baltiska och nordiska länderna har granskats för att identifiera möjlighet för tillväxt. När konkurrenssituationen beaktats har det visat sig att den kinesiska produktionen av drönare konkurrerade på en låg prisnivå och att EU-regleringen hindrade den civila luftfarten. Detta skapade ett marknadssegment ”statliga kunder”, som inte påverkades av den tyngande lagstiftningen och som inte var tillgängligt för kinesisk konkurrens, så vi började se bortom nästa år. Två års strategiarbete ledde till utvecklingen av ett nytt system för en marknad som ännu inte fanns. När efterfrågan dök upp kunde vi besvara direkt eftersom vi hade ändrat på våra målgrupper och strategin”, säger Sorri och förklarar fördelarna med etableringen till den nya marknaden.
NY MARKNAD I LITAUEN
”Vi genomförde marknadsundersökningar och direkta exportinitieringar och kontaktade i flera länder, varav Litauen var det första som blev aktivt, även i form av ett stort anbud”, förklarar Sorri kring den konkreta karaktären av samarbetet.
År 2022 åkte vi på en gemensam resa till Litauen där vi träffade lokala entreprenörer och nätverkade med olika företag.
”Vi har förlängt vårt samarbete med Export Maker eftersom det har fungerat så bra. När Litauen började upphandla drönarprodukter var Export Makers kontakter och nätverk i Litauen på en mycket hög nivå. Genom Juhas direkta kontakter kunde vi få en lokal exportambassadör och genom relevanta kontakter fick rätt kontakter direkt, våra nuvarande litauiska handelsrepresentanter”, sammanfattar Sorri.
SAMARBETET FORTSÄTTER MED EXPORT MAKER
”När ELY.s tillväxt- och internationaliseringsprojekt var på gång var det lätt att kombinera Export Makers expertis och tjänster med projektet, eftersom företaget är en pålitlig partner även för projektaktiviteter. Jag får ta del av aktivt samarbete, bra service och rimlig prissättning och effektiviteten i samarbetet har varit mycket hög”, säger Sorri om det smidiga samarbetet.
Samarbetet med Nordic Drones kommer att fortsätta, eftersom Lahtinen kommer att fortsätta att tillhandahålla internationell affärsutbildning enligt företagets behov och önskemål. Nästa steg blir att utveckla hanteringen och ledarskapet av återförsäljarnätverket. Företaget kommer att utbildas för att hantera och utveckla återförsäljarnätverket på ett holistiskt och långsiktigt perspektiv.
”Förståelsen för kulturerna på olika marknader har breddats genom samarbetet, och det är guld värt när man börjar arbeta i en ny kultur, som Singapore. Vi har arbetat igenom kontraktsmodellerna och koncepten och nästa steg är att klargöra återförsäljarkonceptet, dvs. att produktifiera och utveckla återförsäljarkonceptet till en årlig operativ modell”, säger Sorri om det fortsatta samarbetet i företagets resa inom internationell tillväxt.