Miksi ihmeessä kenenkään pitäisi käyttää ulkopuolista apua yrityksen kansainvälistymisessä?
Miksi kansainvälistyminen kannattaa ulkoistaa?
Liiketoimintasi kukoistaa kotimaan markkinoilla ja tähtäimessä siintää kansainvälinen kauppa. Ajoitus uudelle markkinalle siirtymisestä tuntuu oivalliselta, sillä normiarjen pyörittämisen sivussa lisäprojektille vaikuttaa löytyvän aikaa, uusi markkina vaikuttaa nopean googlailun perusteella jättipotilta ja vientimyyjäkin on huipputaidoilla varustettu kielinero.
Puhelin soi ja langanpäässä rahanahne konsulttiyritys yrittää tuputtaa kallista ja tuloksetonta vientipakettiaan. Kieltäydyt kohteliaasti yrityksesi valmiuksiin vedoten ja mietit päässäsi: miksi ihmeessä kenenkään pitäisi käyttää ulkopuolista apua kansainvälistymisessä?
Keskity ydinosaamiseesi.
Kuten kansainvälistymisen edellytyksiä käsittelevässä blogitekstissä totesimme, tulee kotipesän olla kunnossa ennen kansainvälisille markkinoille rientämistä, sillä vakiintunut asema ja vakaa liiketoiminta luovat pohjan kansainvälisen liiketoiminnan pystyttämiselle. Miksi siis poistuisit ydinosaamisalueeltasi? Rakenna brändiä, investoi tutkimukseen, tehosta kotimaan myyntiä. Ulkoistamalla kansainvälistymiseen liittyvät toimenpiteet saat keskittyä ydinliiketoimintasi ylläpitämiseen ilman sen laadun kärsimistä.
Säästä ulkoistamalla.
Ulkoistamalla vientiponnistukset säästytään rekrytointiprosesseilta ja koulutuskustannuksilta. Oman (mahdollisesti jopa nollakontakteilla varustetun) vientimyyjän palkkaaminen kustantaa vuodessa helposti 125 000€, kun huomioidaan esimerkiksi palkka, matkustaminen ja muut sivukulut. Yritys pystyykin säästämään hyödyntämällä kumppania, jolta löytyy kohdemarkkinan osaaminen ja valmiit verkostot. Näin kustannus on mahdollista tiputtaa jopa neljännekseen / viidennekseen kohdemarkkinasta riippuen – laadusta kuitenkaan tinkimättä.
Toimi tehokkaammin.
Kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntijat omaavat vuosien kokemuksen erilaisista kv-liiketoimintaa koskevista tilanteista. Asiantuntijuuden lisäksi he voivat tuoda yritykseesi valmiit kontaktit mukanaan valitulle kohdemarkkinalle. Tämä tarkoittaa tuloksia nopeammin ja tehokkaammin – olipa kyseessä sitten markkinapotentiaalin selvittäminen, kilpailijatietojen selvittäminen tai loppuasiakkaan / jälleenmyyjän etsiminen.
Hanki lisäkäsiä.
Yrityksesi on onnistunut avaamaan markkinat hyvin, mutta jonkin ajan kuluttua liiketoiminta on alkanut sakkaamaan. Kustannukset kasvavat, asiakkaat pysyttelevät piiloissaan ja kannattavuus tuntuu laskevan. Tällöin kv-asiantuntijan avulla voidaan yritykseen tuoda hallinnollista osaamista esimerkiksi toimintaprosessin tarkastelua ja analysointia, myynnin tehostamista ja tulevien toimintavaihtoehtojen puntarointia varten.
Vaikka kaikkea ei voi eikä kannata ulkoistaa, on ammattiosaamisen ja lisäkäsien hankkiminen tietyissä tapauksissa hyödyllistä.
On tärkeää kuitenkin huomioida, että olipa asiantuntija kuinka kokenut ammattilainen tahansa, ei mikään prosessi etene ilman vuorovaikutusta. Kaikki lähtee liikkeelle dialogista itse liiketoiminnan, tarpeiden ja kipupisteiden ymmärtämiseksi – ei ylistävistä myyntipuheista kaavioita sisältävine presentaatioineen. Meille tärkein tavoite on olla asiakkaallemme sitoutunut kumppani – osa yrityksen tiimiä – joka tarjoaa tukevan selkänojan kansainvälistymiseen, kulkee yrityksen rinnalla yli erilaisten kansainväliseen liiketoimintaan liittyvien haasteiden sekä auttaa konkreettisilla teoilla tulokselliseen liiketoimintaan. Me keskitymme konkreettisiin toimenpiteisiin – emme konsulttimaiseen ohjeistamiseen.